Secțiunea „Resurse didactice” se află într-un stadiu incipient de dezvoltare și, prin urmare, va fi supusă unor schimbări. Vă rugăm să urmăriți paginile noastre de pe Facebook și Twitter pentru a fi informați în timp util de schimbările aduse.
Resurse didactice urmărește să dezvolte, în special pentru mediul online, un spațiu virtual care să vină în sprijinul profesorilor de istorie ce predau la toate nivelurile de școlarizare gimnazial și liceal. Scopurile urmărite sunt:
֍ furnizarea unor resurse accesibile, cuprinzătoare și de susținere a dezvoltării profesionale pentru cadrele didactice ce predau istoria;
֍ diseminarea rezultatelor relevante la nivel național și internațional din cercetarea în domeniul predării și învățării istoriei;
֍ examinarea implicațiilor acestei cercetări pentru practica predării;
֍ oferirea unei legături clare în relația dintre școală, istoria civică și educația pentru cetățenie;
֍ promovarea utilizării eficiente a tehnologiilor informaționale în predarea și învățarea istoriei;
֍ îmbunătățirea angajamentul elevilor și a rezultatelor acestora la disciplina istorie în școala românească;
֍ formarea unei comunități profesionale care să realizeze un mediu colaborativ ce poate să producă și să dezvolte noi experiențe de învățare, să contribuie la dezvoltarea conținutului istoric ș.a.
Educația, niciodată în istoria sa, nu s-a confruntat cu atât de multe propuneri de schimbare. Dezvoltarea profesională propusă de specialiștii în educație încearcă să ofere cadrelor didactice instrumentele necesare pentru a putea face față acestor schimbări, cunoscându-se faptul că soluția pentru îmbunătățirea educației este perfecționarea continuă a cadrelor didactice.
Cursurile de formare profesională oferite în spațiul educațional românesc sunt, în general, activități de dezvoltare profesională ineficiente. Profesorii, care au stat în picioare toată ziua, intră în sala de curs, stau pe locurile destinate elevilor și ascultă un vorbitor care prezintă un subiect pe care unii deja îl cunosc, iar pentru alții nu prezintă nici un interes. Prezentatorul își petrece mult timp vorbind, de multe ori fără a-i implica pe cursanți în activități practice. La sfârșitul cursului, prezentatorul încurajează toată lumea să aplice informațiile pe care le-au învățat, în propriile săli de clasă. Unii vor face asta, alții nu. Participanții merg acasă obosiți după curs și preocupați de treburile casnice. În esență, pentru majoritatea cursanților, cel mai important lucru este obținerea unei diplome de absolvire necesară completării dosarului personal. Cauzele ineficienței acestor cursuri de formare profesională sunt diverse, fiind izvorâte atât din surse de natură politică, cât și financiare, astfel încât atât slaba pregătire a formatorilor, precum și conținutul lipsit de cele mai multe ori de utilitate pentru actul educațional au provocat și continuă să provoace o lipsă de interes real manifestată de cadrele didactice față informațiile prezentate. Tehnologia poate schimba abordarea activităților ce urmăresc dezvoltarea profesională, oferind formatorilor instrumentele necesare pentru a personaliza subiectele în funcție de nevoile specifice de învățare ale cadrelor didactice. Tehnologia poate oferi mecanisme de interogare și verificare a informațiilor referitoare la strategiile de instruire propuse să fie utilizate în cadrul lecțiilor și acordă posibilitatea de a pune la îndoială aplicabilitatea și eficiența acestora. De asemenea, profesorii pot să-și împărtășească succesele obținute în urma implementării noilor strategii didactice aplicate în sălile de clasă.
Poate că cea mai importantă schimbare pe care este în stare să o aducă tehnologia în dezvoltarea profesională didactică este faptul că permite crearea unor comunități profesionale de învățare online, formată din grupuri de profesori care se întâlnesc periodic online pentru a discuta și a îmbunătăți predarea lor. Internetul oferă un mecanism prin care cadrele didactice pot învăța despre idei noi, pot vedea efectele acestora după ce au fost folosite în sălile de clasă de alți profesori și pot găsi răspunsuri la problemele care-i preocupă.
Tehnologia a influențat și o altă dimensiune importantă a cunoștințelor profesionale, și anume cunoștințele despre conținutul de care avem nevoie pentru a preda cu acuratețe diferite subiecte. În trecut, profesorii au trebuit să se lupte pentru a găsi informații actualizate cu privire la subiectele pe care le predau. Sursele de informare erau puține și, de obicei, constau în cărțile și revistele aflate în bibliotecile școlare sau în cea personală. Internetul a schimbat toate acestea. Motoarele de căutare oferă acum o multitudine de resurse pentru planificarea lecțiilor. Însă pentru că spațiul virtual românesc este departe de a prezenta resursele necesare unei educații performante, una din țintele urmărite aici este crearea unui spațiu cu un conținut istoric bogat, controlat de rigoarea academică a profesioniștilor disciplinei istoriei.
Tehnologia aduce în procesul educațional o diversificare a oportunităților de învățare în moduri interesante, interactive și personalizate. Totuși, tehnologia creează și o serie de probleme din cauza faptului că profesorii nu știu cum să o folosească în mod corespunzător. De aceea, se impune crearea unui spațiu virtual dedicat pregătirii profesionale a cadrelor didactice pentru a utiliza în mod corect tehnologia în actul instruirii realizat prin oricare formă de educație: formală, non-formală sau informală. Tehnologia ar trebui utilizată pentru activități mai creative, nu doar ca o foaie de lucru digitală și să aibă un scop prestabilit care urmărește formarea și dezvoltarea la elevi a competențelor cerute de societatea informațională. Ar trebui utilizată pentru lucruri noi care nu se pot face pe hârtie sau pe tablă, pentru a accesa informațiile care se pot obține dintr-o carte (videoclipuri, imagini, informații din întreaga lume), pentru a crea un mediu de studiu on-line colaborativ. De asemenea, tehnologia oferă posibilitatea de a personaliza lecțiile după nevoile individuale ale fiecărui elev și pentru tipul de învățare adecvat acestuia.
Documente școlare pentru disciplina Istorie – anul şcolar 2022-2023 |
|
Planificările calendaristice pentru anul școlar 2022-2023 sunt în format pdf și docx (pentru editare). Proiectarea este realizată pe module. Modulul trei este realizat pentru varianta în care cursurile se desfășoară în perioada 9 ianuarie 2023 - 17 februarie 2023. Enjoy!
|